طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) چیست ؟

طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) چیست ؟
Author Avatar
محمدهادی میردامادی
2 سال پیش
زمان مطالعه: دقیقه

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری یا UI مخفف User Interface می باشد. در واقع UI عامل تعامل سیستم مورد نظر با کاربر است. عامل UI در حالتهای مختلفی بر روی انواع سیستم ها وجود دارد. از سایت گرفته تا نرم افزار، سیستم عامل و … همگی به نوعی دارای رابط کاربری هستند.

ui ux

چرا به UI نیاز داریم؟

هر چیزی که به مخاطب خود ارائه می‌کنید باید از لحاظ بصری جذاب و زیبا باشد و به مذاق وی خوش بیاید. یک رابط کاربری مناسب یک زبان بصری واحد به وجود می‌آورد که به بهبود تعامل کاربران با محصول شما کمک خواهد کرد. در واقع، UI یا رابط کاربری فصل مشترک طراحی تعامل (Interaction Design)،  طراحی بصری (Visual Design) و معماری اطلاعات (Information Architecture) به شمار می‌رود و خواه ناخواه همه ابعاد آنچه که به مخاطب خود عرضه می‌کنید را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در غیاب یک UI مناسب، تعامل کاربر به نحو مطلوبی انجام نمی‌شود و لذا نتایج چندان ایده آلی را شاهد نخواهیم بود.

 

وظایف یک طراح رابط کاربری در پروژه های واقعی:

  • طراحی رابط کاربری بر اساس شخصیت برند
  • طراحی رابط کاربری از دید مشتریان و کاربران
  • آنالیز و توجه به داده های آماری در خصوص کاربران و لحاظ کردن آنها در طراحی
  • راهنمایی جهت حرکت کاربر در مسیر درست هنگام کار با محصول
  • استفاده از تعاملات در طراحی (برای مثال هنگام رفتن نشانگر موس روی دکمه رنگ آن تغییر کند)
  • استفاده از جلوه های حرکتی و انیمیشن ها در طرح ها
  • هماهنگی با طراح تجربه کاربری و توسعه دهنده

در واقع یک طراح رابط کاربری مسئول انتقال نقاط قوت برند و دارایی های آن از خلق یک تجربه عالی برای کاربر و مشتری است، طرح یک طراح رابط کاربری حرفه ای باید در تمام دستگاههای قابلیت اجرا داشته باشد و از طریق چینش صحیح اجزا کاربر را در بهترین مسیر ممکن قرار دهد.

ui ux

 

تجربه کاربری یا UX دقیقا به چه معنی می باشد؟

به طور بسیار خلاصه تجربه کاربری یعنی طراحی یا بهبود محصول برای کاربر و از دید کاربر.

طراحی تجربه کاربری (UXD یا UED) فرایند افزایش رضایت و وفاداری مشتری با طراحی و بهبود مواردی مانند سهولت استفاده، افزایش لذت استفاده از محصول، دسترسی به محصول و تمام مواردی که در تعامل بیشتر کاربر و محصول نقش دارند می باشد.

همانطور که از این تعریف مشخص است، درست است که ما عبارت تجربه کاربری را بیشتر در خصوص وب سایت ها ،اپلیکیشن ها یا موارد مربوط به تکنولوژی به کار می بریم اما واقعیت این است که هرجا که محصول وجود دارد ، تجربه کاربری هم وجود دارد پس تجربه کاربری مفهومی صرفا وابسته به تکنولوژی نیست. تجربه کاربری دربرگیرنده تمام تعاملات کاربر و محصول است.

ذهنیتی که عموما راجع طراحی تجربه کاربری داریم به طراحی مسیرهای درست در وب سایت ها و اپلیکیشن ها ،برای استفاده راحت تر توسط کاربر برمی گردد در حالیکه این تنها یکی از شاخه های تجربه کاربری می باشد.

 

ux

 

یک طراح تجربه کاربری در پروژه های واقعی چه کاری انجام می دهد؟

حیطه های عملی یک متخصص تجربه کاربری را در قسمت قبلی بررسی کردیم اما باتوجه به اینکه حوزه تکنولوژی و تولید اپلیکیشن ها طرفداران فراوانی دارد، تجربه کاربری را در پروژه های عملی مرتبط با این موضوع نیز بررسی میکنیم. در واقع یک متخصص تجربه کاربری در پروژه های واقعی IT وارد زیر را انجام خواهد داد:

1-استراتژی و محتوا شامل:

  • تحلیل و پایش رقبا
  • تحلیل رفتار کاربران
  • ساختار و استراتژی محصول
  • تولید،توسعه و بهبود محتوا

2-وایرفریمینگ (Wireframing) و نمونه سازی (Prototyping) شامل:

  • وایرفریمینگ (به رسم ساختار و نمونه ساده محصول که مقدمه طراحی رابط کاربری می باشد.)
  • نمونه سازی و پروتایپینگ (نسخه نمایشی و ساده ای از محصول که در آن ارتباط بین بخش های مختلف محصول و تعامل اولیه کاربر با محصول درنظر گرفته می شود.کاربرد آن برای توجیه تیم طراحی رابط کاربری و تست های اولیه کاربری می باشد.)
  • تست محصول
  • برنامه ریزی جهت توسعه محصول با توجه به تست های انجام شده

3-هماهنگی و تجزیه و تحلیل:

  • هماهنگی با طراح رابط کاربری
  • هماهنگی با توسعه دهنده رابط کاربری
  • پیگیری و کنترل اهداف پروژه
  • تحلیل و تفسیر داده های آماری

ui ux

 

تفاوت UI و UX چیست؟

در طراحی تجربه کاربری طراح می‌کوشد بصورت عملی و مداوم میزان رضایت کاربر از تعامل با وبسایت، اپلیکیشن، سیستم عامل و… را کنترل کند و روز به روز به بهبود کیفیت این تعامل بیافزاید. در UX پیش بینی، کاربرد چندانی ندارد بلکه طراح با استفاده از ابزار های مختلف، عناصری که در UI به کار رفته را آنالیز می‌کند که تا چه میزان راحتی کاربر را سبب می‌شود.

تمرکز تجربه ی کاربری بر روی ارزیابی کوتاه مدت و ارتباطات طولانی مدت با مخاطب است و هرچه این ارتباط بیشتر حفظ گردد باعث سوددهی هرچه بیشتر پروژه می‌شود. باید دقت داشت که در زمینه UX سوددهی لزوما جنبه ی مالی ندارد و تعامل طولانی مدت با کاربر، نوعی سود محسوب می‌شود.

 

ui tools

بهترین ابزارهای طراحی رابط کاربری

 

فیگما (Figma)

یکی از بهترین ابزارهای طراحی یو آی، Figma است که در سیستم عامل‎‌های مختلفی همچون ویندوز، مک و لونیکس، قابل استفاده می‎‌باشد. جالب است بدانید در پروژه‏‌هایی که هر یک از اعضاء تیم با سیستم عامل‏‌های مختلف کار می‏‌کنند، فیگما قابلیت اشتراک گذاری و ویرایش پروژه را در اختیار تمام افراد تیم قرار می‌‏دهد.

ادوب ایکس دی (adobe XD)

ادوب ایکس دی یکی از ابزارهای مناسب در طراحی UI محسوب می‌‏شود. این نرن افزار از سوی شرکت ادوبی ارائه شد و می‏توان آن را رقیبی برای اسکچ و فیگما دانست. adobe experience   design که به اختصار adobe XD گفته می‏شود، نرم افزاری است که به منظور استفاده در ویندوز و مک منتشر شده است.

ادوب ایکس دی، ابزاری برای طراحی سایت است که با قابلیت استفاده آسان از آن، می‏توانید نمونه طرح دلخواه خود را به راحتی پیاده سازی کنید. این نرم افزار، از چندین برنامه نقاشی متنوع تشکیل شده است که به شما کمک می‎کند تا پیش نمایش کار خود را در گجت‎های مختلفی همچون موبایل و دسکتاپ مشاهده کنید.

اسکچ (Sketch)

اسکچ، یکی از پرکاربردترین ابزارهای طراحی یو آی است که طراحان رابط کاربری با استفاده از آن، پروتوتایپ و رابط‎های بسیار حرفه‎ای خلق می‌‎کنند. متأسفانه این برنامه طراحی دیجیتال، تنها روی سیستم عامل Mac قابل استفاده است اما مزیت‏‌های قابل توجهی دارد.

برچسب‌ها
#رابط_کاربری
#تجربه_کاربری
#طراحی
دیدگاه
دیدگاهی تاکنون ثبت نشده